Szefowa Facebooka dzięki Europę: Większość ludzi nie ma internetu. Tego trudności nie rozwiąże jedno państwo ani jedna firma

Biznes Facebooka w Europie i Afryce - wywiad spośród Nicolą Mendelsohn

- Obecne zmiany dotyczące informacji użytkowników, zapoczątkowane przez UE, wprowadzimy na całym globie. Jedyna różnica jest takowa, że w Europie oddziaływuje to legislacja, a przy pozostałych miejscach robimy wówczas z własnej inicjatywy a mianowicie mówi w rozmowie z Business Insider Polska Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka na region EMEA - Europę, Bliski Wschód i Afrykę. Mieliśmy okazję zapytać ją, na ile dla Facebooka ważny jest biznes przy Europie i czym odróżnia się prowadzenie giganta po Afryce od Zachodu.

Nicola Mendelsohn jest wiceprezeską Facebooka od 2013 r.. Wcześniej pracowała w branży promocyjnej, od 1992 roku. Po tym, jak dołączyła do firmy Marka Zuckerberga, "The Daily Telegraph" okrzyknął ją "najpotężniejszą Brytyjką na rynku technologicznej".

Od niedawna walczy z chorobą nowotworową, jednak mimo to, gdy pojawia się na naszym zebraniu w nowootwartej Przestrzeni Facebooka w Warszawie, tryska życiem. Inaczej niż w przypadku wielu zarządzających wraz z branży tech nie posiada na sobie trampek i t-shirta, a raczej doskonały strój - sukienkę jak i również buty na obcasie. Wytworna, energiczna - takie sprawie pierwsze wrażenie. W czasie rozmowy szybko pojmuję, dlaczego to ona jest odpowiedzialna za cały biznes Facebooka poza Azją i AMERYCE.

Michał Wąsowski, Business Insider Polska: Rozmawiamy w momencie, kiedy RODO trafia w życie w całkowitej Europie. Dla Facebooka wówczas duża zmiana - jak duża?

Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka: Pracowaliśmy nad RODO przez ponad dwanaście miesięcy, ale tak naprawdę intencją tychże przepisów jest coś, co my chwalimy jako spółka: danie ludziom możliwości zrozumienia, co dzieje się z ich danymi. Dla naszej firmy to dobrze, bo za pomocą temu jasne jest na rzecz użytkowników, co możemy zrobić z danymi, które naszej firmie przekazują. Powołaliśmy do owego duży, wielofunkcyjny zespół, lecz projekt, jakim dla nas było RODO, dotknął prawdopodobnie każdego działu w Facebooku - marketingu, inżynierów, prawników.

Wdrożenie RODO znaczyło dla Was jakieś uchwytne koszty? Czy cokolwiek na tym tracicie biznesowo?

Jest zbyt wcześnie, by mówić o takich szczegółach. Mogę jedynie zapewnić, że 25 maja byliśmy w pełni zgodni z RODO.

Zobacz też: Facebook jak i również Google zostały zarzucone pozwami już w pierwszy dzionek obowiązywania RODO

Pytam na temat unijne przepisy, bo faktycznie się złożyło, że tuż przed ich wejściem po życie Facebook musiał uporać się z największym kryzysem wizerunkowym w historii a mianowicie sprawą Cambridge Analytica. Jak na przykład się okazało, mimo skandalu liczba użytkowników FB urosła… Co Wam w tym najbardziej pomogło?

To było kilka naprawdę ciężkich miesięcy dla całej firmy. Nie ulega nawet najmniejszej wątpliwości, iż afera Cambridge Analytica naruszyła zaufanie do nas. Jednak sądzę, że jedną z rzeczy, które udało naszej firmie się zrobić, było wyjście do ludzi i uchwycenie, jak się czują. Za pomocą temu bardzo szybko przeszliśmy do odbudowywania zaufania - poprzez tworzenie nowych przyrządów, produktów, dających użytkownikom wyższą kontrolę nad danymi, zaś więc tworzących transparentność w dzieleniu się informacjami. Ostatnim obszarem, gdzie podjęliśmy funkcjonowania w związku z Cambridge Analytica, były reklamy polityczne - podjęliśmy kilka kroków, które adresują ten kłopot. Nie chodzi nam aczkolwiek o doraźne poprawki, lecz koncentrowanie się na długofalowym odbudowaniu zaufania.

Zobacz też: Facebook wykona własne programy informacyjne we współpracy z medialnymi gigantami

Wydaje się, że w Europie afera ta znalazła nieco mniejszy wydźwięk aniżeli w USA. Powiedz mnie, czy europejski użytkownik Facebooka różni się od tego w Stanach Zjednoczonych, Azji, Afryce?

Myśląc o Facebooku, zawsze dotrzymujemy wszelkich starań trzymać zasady “global first” (najpierw rzeczywistość - przyp. red. ). Nasze produkty są w mniejszym stopniu więcej takie same pod każdą szerokością geograficzną, ale oczywiście uruchamiamy je w różnym czasie przy różnych miejscach. Europa niewątpliwie jest liderem pod aspektem regulacji, szczególnie teraz, lecz na koniec ludzie to osoby - niewiele różni się sposób, w jaki odnoszą korzyści z Facebooka, bo przebywają na tę platformę w tym samym celu - dla pasji, rzeczy, które kochają, by móc dobierać się z innymi. Wówczas nie zmienia się w całym świecie.

Kiedy dostosowujecie produkt do wymogów prawnych Unii Europejskiej, modyfikacje wprowadzacie też w pozostałych krajach?

Jeśli o wówczas chodzi, wyciągnęliśmy lekcję spośród wcześniejszych produktów i zapowiedzieliśmy, że obecne zmiany odnoszące się do danych użytkowników, zapoczątkowane poprzez UE, wprowadzimy na całkowitym świecie. Jedyna różnica wydaje się być taka, że w Europie oddziaływuje to legislacja, a w pozostałych miejscach robimy wówczas z własnej inicjatywy.

Zobacz też: Trzy rady dotyczące kariery od wiceprezeski Facebooka na region EMEA

W biznesie jednak mają obowiązek być widoczne różnice pośród regionami, chociażby w pułapie przychodów z różnych frakcji świata. Jak tutaj uosabia się Europa w porównaniu do pozostałych - USA, Azji?

Przychody z Europy stanowią ok 25 procent całości. W ostatnim kwartale (pierwszym 2018 roku - przyp. red. ) z ponad jedenaście mld dolarów przychodów 5, 6 mld pochodziło z USA i Kanady, a nieco ponad 3 mld z Europy. To prawie tyle samo, ile wygenerowała pozostała część świata, to znaczy Azja, Afryka i Konfidencjonalny Wschód.

A jakim sposobem wygląda Wasz biznes w Afryce? Wydaje się kobieta jednak zupełnie odmiennym rynkiem ze względu na uwarunkowania ekonomiczno-społeczne.

Dla mnie to duży przywilej, że mogę pracować dzięki rynkach rozwijających się a mianowicie włącznie z tymi, w którym miejscu internet dopiero się pojawia, tak jak w Afryce. W różnych jej częściach widzimy potrzebę tworzenia całkowicie innych produktów - ludzie nie mają tam technologii 4G, super szybkiego wifi, rzeczy, do których dla ludzi dostęp jest oczywisty. Czasami 2G to najlepsze połączenie, jakie mają. W Afryce więc nie są np. tak przydatne narzędzia do odwiedzenia odtwarzania wideo, bo informacje użytkownicy otrzymują w zupełnie inny sposób. Dlatego na rynki, gdzie dostęp do internetu jest ograniczony lub bardzo drogi, tworzymy całkowicie inne produkty - faktycznie, by służyły ludziom przy podobnym stopniu, co na Zachodzie.

Czy przy tych rejonach będziecie rozwinąć projekty dostarczania internetu? Google miało swoje słynne balony z WiFi, ale okazały się cóż, niewypałem.

Odpowiadając na pytanie: tak, to 1-a z rzeczy, do których się zobowiązaliśmy. Ty jak i również ja jesteśmy uprzywilejowani, należymy do mniejszości, która ma łatwy dostęp do internetu, ale większość ludzi odrzucić ma do niego dostępu w ogóle. Jasne jest dla nas, że tego problemu nie rozwiąże 1 firma, jedno państwo, ale muszą to zrobić wspólnie: biznes, rządy i organizacje pozarządowe, które stworzą wiele różnych rozwiązań, a nie jedno czy dwa. Facebook ostatnimi czasy angażował się we współpracę z telekomami, np. w kwestii modyfikacje infrastruktury tak, by była bardziej efektywna, mniej kosztowna. Przyglądamy się umieszczeniu na niebie samolotów, które dostarczały, by WiFi na grunt, rozważamy podwodne kable, zaprzątamy się satelitami. Wszystkie owe działania połączone sprawiły, że niedawno mogliśmy ogłosić, iż milion ludzi uzyskało wejście do sieci dzięki naszym działaniom.

Projekty dostarczania internetu to jedna spośród wielu form wspierania przez Was społeczności i lokalnych biznesów. Dlaczego tak równo się na tym skupiacie a mianowicie to znaczy, rozumiem wzgląd wizerunkowy, a biznesowy?

Przywołam tu anegdotę o 1 firmie, która w zasadzie zaistniała i rozwinęła się za sprawą Facebookowi - 4LovePolkaDots. Wówczas, co zrobiła Małgorzata (założycielka firmy - przyp. red. ), jest niesamowite. Stworzyła świetny produkt z globalnym potencjałem - personalizowane, swoją ręką robione zaproszenia na ślub. Wszędzie na świecie społeczeństwom się to spodobało, zaś firma już eksportuje swe produkty do Dubaju lub USA. I wszystko to robi przez i dzięki targetowaniu reklam na Facebooku. Uwielbiam takie przykłady, bowiem one pokazują potęgę własnej platformy. Co więcej, Małgorzata ma coś znacznie więcej aniżeli tylko świetny produkt i biznes, ale np. zatrudnia w dodatku starsze damy i osoby samotne, jak sama je opisuje. Przydaje im jakiś cel po życiu - tworzone za pośrednictwem nie rzeczy trafiają do ludzi na całym świecie. Nie byłoby to dopuszczalne bez Facebooka, który nie tylko połączył ją z pracownikami, ale dał przy ogóle możliwość sprzedawania pomijając najbliższym rynkiem. W poniższym planie łączy się wszystko, co uwielbiam, jeśli chodzi o lokalne biznesy, które staramy się wspierać. Do tegoż małe i średnie spółki to podstawa wielu gospodarek, tu w Polsce reagują one za produkcję mnogości PKB.

Rozumiem. Badaliście kiedyś wpływ FB dzięki działalność małych i przeciętnych firm? Niewątpliwie wiele wraz z nich istnieje lub rozwija się w dużej mierze dzięki Facebookowi.

Deloitte sprawił dla nas takie badanie 3 lata temu. Okazało się, że ponad ⅓ MŚP buduje swoje biznesy na Facebooku. Z tegoż 64 proc. deklaruje pomnożenie sprzedaży dzięki naszej platformie, 65 proc. uważa, iż Facebook pomaga im zbywać produkty lub usługi po innych miastach i państwach, według 80 proc. platforma przyciąga więcej klientów. Wiadomości mówią same za mojej dziurki.

Za powstającymi w FB biznesami i katalogów sprzedażą idą Wasze zwiększające się przychody. Jak w poniższym aspekcie postrzegacie plany Komisji Europejskiej opodatkowania firm technologicznych?

W tej kwestii już ogłosiliśmy, że zmienimy model operowania na lokalną sprzedaż. Co to oznacza? W krajach, gdzie mamy biura - jak w Polsce a mianowicie zmienimy naszą sytuację podatkową tak, by raportować jak i również płacić podatki od sprzedaży lokalnie, w każdym kraju. Zaanonsowaliśmy to, lecz oczywiście nie zmienia wówczas faktu, że Menlo Obiekt pozostanie naszą główną siedzibą globalną, a Dublin główną siedzibą międzynarodową. Przychody uzyskiwane przez nas od biznesów lokalnych, w danym państwa, będą opodatkowane lokalnie. Zobowiązaliśmy się, że wydarzy się to w 2018 r.. Dużo krajów, dużo odmian, ale uważamy, że to ważna rzecz do zrobienia. Natomiast odnośnie do podatków, wówczas trudno mi mówić zbytnio Komisję Europejską, co postanowi.

Uda się to do końca 2018 roku kalendarzowego?

Mam taką nadzieję.

BGKN: chcemy włączyć 500 do zdolności czynszowej przy Miejscu zamieszkania plus Pieniądze
facebook - dokumenty opublikowane za pośrednictwem brytyjski parlament

Facebook - dokumenty opublikowane za pośrednictwem brytyjski parlament

Brytyjski parlament upublicznił treść wewnętrznej komunikacji Facebooka. Z e-maili mamy możliwość dowiedzieć się, że Facebook z premedytacją wprowadzał śledzenie SMS-ów i rozmów sieciowych użytkowników bez informowania ich na temat. Z dokumentów…

Czytać......
automatyzacja jest nieopłacalna  problem fabryk Tesli

Automatyzacja jest nieopłacalna problem fabryk Tesli

Roboty nie ułatwiają robocie w Tesli. Analitycy wraz z Wall Street uważają, hdy nadmierna automatyzacja procesów przemysłowych jest przyczyną problemów po firmie Elona Muska. Oznacza to, że innowacja i opracowywana przewaga…

Czytać......
angela Merkel o silnikach diesla

Angela Merkel o silnikach diesla

Kanclerz Niemiec Angela Merkel wypowiedziała się w środę w Bundestagu przeciwko wprowadzaniu na sporych obszarach zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla. Podkreśliła, że zamiast zakazów konieczne są konkretne rozwiązania odnoszące…

Czytać......
amazon kupuje Whole Foods Markets

Amazon kupuje Whole Foods Markets

Amazon chce kupić amerykańską sieć supermarketów ze zdrową żywnością Whole Foods Markets. To o tyle ciekawa transakcja, że do tej pory sieć raczej nie radziła sobie najlepiej, pozostając na giełdzie…

Czytać......