To 1 z ważniejszych wyzwań gwoli linii lotniczych i lotnisk

Boarding na lotniskach. Jak wpuszcza się pasażerów na pokład

Boarding, czyli wejście w pokład samolotu, to ostatnia prosta przed podróżą. Pasażerom zależy, by jak najszybciej zapuścić się na swoim miejscu, umieścić bagaż na półce nad fotelem i odetchnąć. W jeszcze większym stopniu zależy na tym liniom lotniczym, które różnorodnymi metodami próbują skrócić okres boardingu tak bardzo, jak to tylko możliwe.

„Pasażerowie wchodzący na pokład potrafią przypominać zawodników przeciwnych drużyn rugby, biegnących na zwarcie, szczególnie ci w klasie ekonomicznej. Czują się sfrustrowani, gdy są wzywani do odwiedzenia wejścia na pokład, a potem stają w długiej kolejce przed bramką, później w korytarzu samolotu, opóźniani przez innych podróżnych umieszczających na półkach swoje płaszcze, bagaże i torby wraz ze sklepu wolnocłowego” - pisze Deborah Ancell w jednym spośród rozdziałów książki „Clipped Wings. Corporate social and environmental responsibility in the airline industry".

Podkreśla, że „efektywne (i ekonomiczne) rozlokowanie strumienia pasażerów na pomoście samolotu to wyzwanie, ale jest to ważne. Opóźnione wejście pasażerów na pokład oznacza wzrost kosztów na rzecz linii lotniczej. Czas to pieniądz”.

Turnaround time. Jak szybko samolot może ponownie wystartować z lotniska?

Stara prawda w liniach lotniczych mówi, że samolot zarabia, kiedy jest przy powietrzu, gdy stoi dzięki ziemi - generuje tylko koszty. Dlatego przewoźnicy próbują się do minimum obniżyć czas między wypuszczeniem pasażerów z samolotu po wylądowaniu a kolejnym startem. Posiada on własne określenie a mianowicie to tzw. turnaround time, a jego wartość ciągła się kartą przetargową lotnisk w konkurowaniu o przewoźników, przede wszystkim tych niskokosztowych.

Warto podkreślić, że turnaround time obejmuje także wszelkie inne czynności połączone z przygotowaniem samolotu do ponownego startu, w naszym sprzątanie kabiny, załadunek cateringu, rozładunek i załadunek bagażu, ewentualne tankowanie samolotu.

Boarding. Strategie linii lotniczych

Linie lotnicze stosują różne strategie, by maksymalnie usprawnić i skrócić czas przeznaczony na tzw. boarding, czyli wejście pasażerów na pokład i zajęcie miejsc. Deborah Ancell wyróżnia pięć strategii:

  1. Wezwanie w pierwszej kolejności pasażerów siedzących przy rzędach przy oknach, potem w środkowych, a w następnej kolejności przy przejściu (co może jednak rodzić problemy w wypadku rozdzielania grup, na model rodzin z dziećmi)
  2. Wpuszczenie na pokład najpierw transportowanych osób z tylnych rzędów, później z kolejnych, coraz bardziej przodu kabiny
  3. Brak wcześniejszego przydzielania miejsc na pomoście i zasadę: kto główny, ten lepszy
  4. "Stategię Titanica” - wpuszczenie w czołowej kolejności matek, dzieci jak i również osób wymagających asysty, zaś równocześnie - opuszczenie poprzez nie samolotu w krańcowej kolejności po wylądowaniu
  5. Pobieranie dodatkowych opłat za pierwszeństwo wejścia na pokład i wybór preferowanego miejsca siedzącego

Pierwsza ze strategii była przedmiotem badań, w jakich sprawdzano, jak sadzanie tuż przy oknach pasażerów z największą ilością bagażu podręcznego, w środku - z niższą, przy przejściu - spośród najmniejszą lub bez, oddziałuje na czas boardingu.

„Doceniając, że takie wyjście może przynieść liniom lotniczym miliony dolarów, euro lub funtów oszczędności, wątpliwe wydaje się, by pasażerowie przystali na przydzielanie miejsca wedle liczbą posiadanego przez nich bagażu podręcznego (choć mogłoby to być dodatkową zachętą do dokonywania zakupów w strefie duty-free). Modelowanie komputerowe wydaje się być użyteczne, ale niekoniecznie uwzględnia doświadczenie pasażerów (tzw. passenger experience). "

Druga wraz ze strategii stosowana jest np. przez regularne linie przy trakcie rejsów dalekiego obszaru samolotami szerokokadłubowymi (typu A380 w Lufthansie czy B787 w PLL LOT).

Trzecia strategia to znak rozpoznawczy Southwest Airlines.

Czwarta respektowana jest przez przewoźników niezależnie od wykorzystywanych strategii - zazwyczaj bliskich z dziećmi, osoby wymagające asysty wchodzą na pokład razem z pasażerami klasy biznes i posiadaczami kart statusowych.

Piąta procedura stosowana jest przez wielu tanich linii lotniczych, po tym Ryanair, Wizz Air i EasyJet. Niskokosztowi przewoźnicy w ostatnich latach ograniczyli też liczbę i miary bagażu podręcznego wliczonego po cenę biletu. Większość wraz z nich zezwala na pewną sztukę, a za przywilej wniesienia na pokład walizki kabinowej, nierzadko trzeba pokryć koszta ekstra. Tłumaczyli to m. in. zapobieganiem opóźnieniom i usprawnieniem boardingu.

Pre-boarding. Jak tanie linie lotnicze przyspieszają wejście na pokład

Tani przewoźnicy stosują jeszcze 1 zabieg, by maksymalnie skrócić turnaround time - wówczas tzw. pre-boarding.

Jeszcze zanim pasażerowie opuszczą samolot po wylądowaniu, oczekującym na wylot są sprawdzane wymiar (i ewentualnie waga) bagażu podręcznego, skanowane karty pokładowe, po czym pasażerowie są wpuszczani do strefy oczekiwania już za bramką (tzw. gate).

Po tworzeniu kabiny do kolejnego rejsu, całą grupą są wpuszczani na pokład. Zazwyczaj boarding wykonywana jest przednimi i tylnymi drzwiami jednocześnie, gdy aeroplan stoi na płycie lotniska, a nie przy rękawie, umożliwiającym wejście na pokład bezpośrednio z terminala.

Foto: Routledge "Clipped Wings" Deborah Ancell

500 plus przynosi efekty, połówka osób złożyła wniosek
facebook - dokumenty opublikowane za pośrednictwem brytyjski parlament

Facebook - dokumenty opublikowane za pośrednictwem brytyjski parlament

Brytyjski parlament upublicznił treść wewnętrznej komunikacji Facebooka. Z e-maili mamy możliwość dowiedzieć się, że Facebook z premedytacją wprowadzał śledzenie SMS-ów i rozmów sieciowych użytkowników bez informowania ich na temat. Z dokumentów…

Czytać......
biznes Facebooka w Europie i Afryce - wywiad spośród Nicolą Mendelsohn

Biznes Facebooka w Europie i Afryce - wywiad spośród Nicolą Mendelsohn

- Obecne zmiany dotyczące informacji użytkowników, zapoczątkowane przez UE, wprowadzimy na całym globie. Jedyna różnica jest takowa, że w Europie oddziaływuje to legislacja, a przy pozostałych miejscach robimy wówczas z własnej…

Czytać......
automatyzacja jest nieopłacalna  problem fabryk Tesli

Automatyzacja jest nieopłacalna problem fabryk Tesli

Roboty nie ułatwiają robocie w Tesli. Analitycy wraz z Wall Street uważają, hdy nadmierna automatyzacja procesów przemysłowych jest przyczyną problemów po firmie Elona Muska. Oznacza to, że innowacja i opracowywana przewaga…

Czytać......
angela Merkel o silnikach diesla

Angela Merkel o silnikach diesla

Kanclerz Niemiec Angela Merkel wypowiedziała się w środę w Bundestagu przeciwko wprowadzaniu na sporych obszarach zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla. Podkreśliła, że zamiast zakazów konieczne są konkretne rozwiązania odnoszące…

Czytać......
amazon kupuje Whole Foods Markets

Amazon kupuje Whole Foods Markets

Amazon chce kupić amerykańską sieć supermarketów ze zdrową żywnością Whole Foods Markets. To o tyle ciekawa transakcja, że do tej pory sieć raczej nie radziła sobie najlepiej, pozostając na giełdzie…

Czytać......