Co robić w piątek po południu. Co robią w takim przypadku ludzie sukcesu

To, w jaki sposób kończymy tydzień pracy, ma nie tylko ogromny wpływ na naszą produktywność przy kolejnym tygodniu, ale być może decydować też o tym, jak bardzo zrelaksowani będziemy czuli się pod koniec tygodnia.

- Ludzie sukcesu mają skłonność do tego, żeby żyć zgodnie z pewnymi nawykami, więc nie powinno nikogo dziwić, że trzymają się stałych zwyczajów również i w piątkowe popołudnia – mówi Michael Kerr, mówca i autor pozycje książkowe "The Humor Advantage. Why Some Businesses Are Laughing All The Way To The Bank" (Przewaga poczucia humoru. Dlaczego niektórzy sklepy śmieją się w drodze do banku).

Oto 12 rzeczy, które jednostki sukcesu robią w piątkowe popołudnia:

1. Myślą o tym, co udało się im zrobić w ciągu tygodnia

- Narzekanie na wówczas, czego nie udało się zrobić, to łatwizna – mówi Kerr. – Osoby sukcesu robią coś przeciwnego – przypominają sobie na temat tym, co udało dywanom się osiągnąć i jaki zrobili postęp, nawet gdy odnosi się do to małych rzeczy. Uświadomienie sobie nawet drobnych sukcesów sprawia, że czujemy się szczęśliwsi i daje energię do dalszej pracy.

- Świetnym zwyczajem, który to mogą zaadaptować szefowie zespołów, jest organizowanie w piątek spotkań, w trakcie których pracownicy opowiadają innym na temat trzech osiągnięciach danego tygodnia - radzi Kerr.

2. Zastanawiają się morzem priorytetami nadchodzącego tygodnia

- Osoby sukcesu znajdują w piątek czas na to, by nakreślić sobie 3-5 priorytetów, zarówno tych dotyczących życia zawodowego, jak i prywatnego, w kolejny tydzień – twierdzi Laura Vanderkam, autorka lektury "What the Most Successful People Do Before Breakfast" (Co większość ludzi sukcesu robi przed śniadaniem).

3. Robią plan jak i również listę rzeczy do sprawienia w kolejnych dniach

- Jednostki sukcesu nie tylko ustalają priorytety, ale planują cały kolejny tydzień – powiada Vanderkam. - Jeśli wszelkiemu priorytetowi przypiszemy konkretny deadline, jest większa szansa, iż będziemy mogli wykreślić ten punkt z listy. Dobrze jest zacząć poniedziałek, gdy wiemy co powinniśmy zrobić w kolejnych dniach, bowiem nie tracimy wtedy czasu na zastanawianie się morzem tym. Autorka dodaje, iż jeśli zrobimy sobie przedtem plan na poniedziałek, wówczas i nasz weekend stanie się lepszy. - Nie będę przez kolejne dwa dni zastanawiać się nad tym, co nasz czeka według weekendzie i jak sobie z tym poradzimy.

4. Starają się zaplanować czas, kiedy oderwą się od pracy

Kerr przekonuje, hdy ludzie sukcesu mogą swobodnie wpaść w pułapkę pracoholizmu. By tego uniknąć ustalają odpowiednio wcześnie, w którym momencie będą mogli oddać się życiu prywatnemu.

– Myślą o naszym, jak ułożyć sobie tydzień, żeby utrzymać równowagę między życiem rodzinnym czy towarzyskim a zawodowym. Rozumieją, że by pozostać produktywnym i osiągnąć wszystko co potrzebują osiągnąć w kolejnym tygodniu, muszą znaleźć czas gwoli siebie.

5. Organizują się

- Większość znanych mi jednostek, które odniosły sukces profesjonalny poświęca w piątek od 15 do pół godziny w to, by wyczyścić skrzynkę mailową czy biuro. Na to, by kolejny tydzień zacząć "na świeżo" – bez bagażu z poprzedniego tygodnia - tłumaczy Kerr. - Dla niektórych wówczas nawyk wręcz terapeutyczny, bo pomaga pozbyć się też psychicznego bałaganu w głowie.

6. Zaglądają po kalendarz i sprawdzają, jakie możliwości czeka ich w pozostałym tygodniu

Nie ma nic gorszego niż sytuacja, w jakiej wchodzimy do biura, zerkamy w kalendarz i okazuje się, że za trzech minuty (lub 3 minuty temu) powinniśmy zacząć istotne spotkanie. Warto poświęcić w piątek chwilę czasu, aby zajrzeć do kalendarza i zbadać, co czeka nas po pierwszych dniach nowego tygodnia.

7. Dają posiadać wiedzę innym czy i w którym stopniu będą dostępni po weekend

Ludzie sukcesu informują swoich najbliższych współpracowników, kiedy planują odpowiedzieć na maile jak i również inne wiadomości, ustalają z nimi czy znajdą na tek krok czas w weekend, bądź odpowiedzą dopiero w poniedziałek.

8. Starają się doprowadzić do końca jak na przykład najwięcej rzeczy

Niemożliwe jest, żeby zawsze w piątek po południu skończyć wszystkie projekty, rozmowy, podjąć wszystkie decyzje. Niektóre te rzeczy trzeba zazwyczaj przełożyć w kolejny tydzień. Ale jednostki, którzy odnoszą sukcesy fachowe, zawsze starają się "zamknąć" jak najwięcej tematów. To sprawia, że zaczynają koniec tygodnia bez listy rzeczy "Do skończenia".

9. Rozumują na temat, co zrobią w weekend

Vanderkam radzi wszystkim, jacy nie robią wcześniej projektów na weekend, by poświęcili na tek krok trochę czasu po piątkowe popołudnie. Może czas odwiedzić nową restaurację, wziąć dzieciaki do parku bądź zrobić wreszcie coś, jakie możliwości odkładaliśmy od dłuższego periodu? Poświęćmy kilka minut na to, żeby zrobić rezerwację stolika, sprawdzić pogodę dzięki weekend czy znaleźć kogoś, kto będzie mógł spędzić kilka godzin z naszym dzieckiem.

10. Zamierzają coś, co sprawi im radość w piątek wieczór

Niektórzy ludzie mają rytuały, które w piątkowe popołudnie bądź wieczór pozwalają im zbudować grubą kreskę między zakończonym tygodniem pracy a weekendem. - To może okazać się spotkanie przy drinku wraz z grupą znajomych, trening dzięki siłowni lub tenis – wyjaśnia Kerr. – Ważne, by była to działalność na którą będziemy wyczekiwać, coś w rodzaju nagrody z kolei, że ciężko pracowaliśmy i dotrwaliśmy do finiszu tygodnia, coś co ukierunkuje nasz umysł na odpoczynek i oderwie nas od czasu myśli o pracy.

11. Znajdują czas w to, by docenić swój zespół czy współpracowników

- Znajoma managerka poświęca piątkowe popołudnia na to, by albo zadzwonić lub wpaść do odwiedzenia biura swoich współpracowników jak i również osobiście podziękować im za pracę – mówi Kerr – Jak wyjaśnia, wykonuje to, bo chce by te osoby czuły się doceniane, szczęśliwsze i więcej zrelaksowane, a przez wówczas sama czuje się świetnie.

12. Żegnają się z każdą osobą po biurze

Proste życzenia "miłego weekendu" mogą mieć spory wpływ na to, jak wyglądają relacje w zespole. – Wówczas ważne, szczególnie jeśli mówimy o szefach i liderach zespołów – mówi Kerr. Pożegnanie się w uprzejmy sposób ze współpracownikami daje i nam i tym osobom poczucie "domknięcia" tygodnia. To także okazja, żeby zwyczajnie okazać życzliwość.